2013. március 23., szombat

Ernest Cline- Ready Player One

Agave kiadó, 2012
512 oldal
ISBN: 9786155272011
Fordította: Roboz Gábor
Eredeti cím: Ready Player One

Fülszöveg:
Vigyázat! Cselekményleírást tartalmaz.

2044-et írunk, és a valóság elég ronda egy hely.

Az emberiség nagy részéhez hasonlóan a gimnazista Wade Watts is azt a kiutat látja zord környezetéből, hogy bejelentkezik az OASIS-ba, a világméretű virtuális utópiába, ahol az avatárján keresztül mindenki szabadon tanulhat, dolgozhat, és szórakozhat. Ugyancsak az emberiség nagy részéhez hasonlóan Wade is arról álmodozik, hogy ő találja meg elsőként a virtuális világ elrejtett kincsét. A szimuláció tervezőjeként ismert James Halliday ugyanis ördögi feladványt hagyott maga után, amelynek leggyorsabb megfejtője szédületes vagyonra és hatalomra tehet szert.

A Halliday által kifundált feladatok sikeres teljesítéséhez a popkultúra megszállott ismeretére van szükség, Wade pedig éppúgy otthon van a Gyalog galoppban, mint a Pac-Manben, a Rush életművében vagy az animékben. Amikor a tizennyolc éves srác hosszú évek kitartó munkája után megoldja az első feladványt, hirtelen a figyelem középpontjába kerül, és ez életveszélybe sodorja. Egyes játékosok ugyanis még a gyilkosságig is hajlandóak elmenni a mesés nyeremény megszerzéséért.

Nem tudtam elképzelni, hogy ez a könyv nekem tetszhet. Nem vagyok kocka,  a számítógépes-, és szerepjátéktudásom pedig majdnem egyenlő a nullával. Ezek ellenére rettenetesen piszkálta a fantáziám és amikor a molyon több "nemkocka" is pozitív értékelést írt a könyvről, úgy döntöttem, megpróbálkozom vele én is. Jelentem, nem bántam meg, óriási pozitív csalódás volt.
Rakások- sepiawolf.deviantart.com

A történet 2044-ben játszódik, a gazdaság romokban, a munkanélküliség és a szegénység óriási méreteket öltött, a jövő kilátástalan. Ebből a világból szinte mindenki az OASIS-ba menekül, egy virtuális térbe, ahol az  avatárján keresztül bárki tanulhat, pénzt kereshet, ismerkedhet, ráadásul a személyazonossága rejtve marad. Itt mindenki az lehet, aki lenni akar.
" Egy varázslatos hely, ahol minden lehetséges."
Az OASIS-ban több ezer különböző bolygó létezik egy hatalmas virtuális űrben, melyekre a felhasználók elutazhatnak. Vannak bolygók, melyeken mágiát használhatnak, van bolygó a középiskolai tanulóknak, de még Középfölde vagy a Korongvilág hiteles mását is megalkották itt.

Az OASIS létrejöttével az embereknek mind inkább ez lett a valóság.
" Emberek milliárdjai dolgoztak és játszottak az OASIS-ban nap mint nap. Néhányan úgy ismerkedtek meg, szerettek egymásba és házasodtak össze, hogy egyszer sem tartózkodtak ugyanazon a földrészen. Az emberek valódi személyisége és avatárja közötti határvonal lassan elmosódott."
Forrás: www.atariforce.free.fr 
Az OASIS mesteri megalkotója James Halliday, egy igazi 80-as évek popkultúra-rajongó kocka. Halála előtt elrejtett a játékban egy sor feladványt, melyeknek megfejtője/megtalálója végül elnyeri Halliday óriási vagyonát és posztját az OASIS-ban.
A verseny milliókat mozgatott meg, mindenki elkezdett kutatni nyomok után. Többek között az IOI nevű vállalat is több ezer emberével; mindenképpen meg akarták nyerni a játékot, hogy az OASIS-t megkaparintsák és havidíjassá tegyék.
" ...az OASIS nyílt forráskódú utópiából vállalati irányítás alatt álló disztópia lesz, túl drága vidámpark tehetős elitistáknak."
Persze a feladványok nem voltak egyszerűek, megfejtésükhöz lényegében mindent ismerni kellett, amiért Halliday rajongott.
Évek teltek el anélkül, hogy bárki is talált volna valamit, egyre többen feladták a keresést. Egészen addig, míg Wade (alias Perzival) meg nem találta az első kulcsot. Ezzel a keresés újra megindult és most már a hajsza is, hogy vajon ki találja meg leghamarabb a következő, majd a legvégső kulcsot/kaput, végül a Húsvéti tojást. A keresés ezen a szinten már veszélyessé vált.

A könyv teljesen magába szippantott, az OASIS hihetetlenül izgalmas és végtelen világa olyan tökéletesen lett kitalálva, hogy még nekem is kedvem lett volna elkalandozni benne annak ellenére, hogy soha életemben nem vonzottak a szimulációk és a számítógépes játékok.
Ernest Cline
Kép forrása: www.wired.com
Az író nagyon hihetően festi le az általa  megálmodott világot, minden lényeges részletre kitér, sok izgalmas háttérinfót oszt meg az olvasóval, ami miatt teljesen valóságosnak tűnik ez a virtuális birodalom. Nem csoda, hogy ebben az elképzelt jövőben mindenki ide menekül a komor valóság elől, hiszen az OASIS a csodák tárháza, itt minden lehetséges, minden sokszínű és eleven.

Ernest Cline a regényén keresztül mutatja meg a mai társadalmi problémákat is, hiszen ha jobban belegondolunk, egy hasonló jövő felé tartunk mi is. Pusztítjuk a környezetünket, élhetetlenné tesszük a való világot, ráadásul egyre inkább függünk az internettől. Már lehet vásárolni, dolgozni, ismerkedni, tanulni a neten, és rengetegen ki is használják a lehetőségeket. Ha megnézzük a most felnövő generációkat, azt látjuk, hogy a társasági életük nagy részét a közösségi oldalakon és online játékokkal töltik, egyre jobban elszigetelődnek egymástól a valóságban. Itt van a könyvben Wade, a tökéletes példa: a virtuális világban töltötte e gyerekkorát, ott voltak barátai, számára az OASIS volt a valóság, és mikor kilépett, azt érezte idegennek és én is így éreztem olvasás közben.
" Egyszobás lakásom zordan világító fénycsövei alatt állva szembe kellett néznem a igazsággal. A valódi életben nem voltam más, mint egy antiszociális remete. Egy kívülálló. Egy sápadt bőrű, popkultúra-megszállott kocka. Egy agorafóbiás otthonülő, igazi barátok, családtagok és valódi emberi kapcsolatok nélkül. Csak egy újabb szomorú, elveszett, magányos lélek, aki egy bálványozott számítógépes játékra pazarolja az életét. "

A könyv egyébként nagyon dinamikus, pörögnek az események, folyamatosan fenn tudta tartani a figyelmemet és élveztem, hogy legalább úgy izgultam végig a nyomok keresését, mintha egy nyest lettem volna a sok közül. Nagyon jó ötlet volt, hogy a főhősnek nemcsak a rejtvényeken kellett átrágnia magát és egyszerűen követni a nyomokat, hanem szembekerült egy elnyomó szellemiségű ellenséggel is. Bár nem új ötlet, azért nagyon jól működött a történetben.

A szereplők szerethetőek voltak, és emberiek, nem lettek tökéletesen és minden részletet kimerítően kidolgozva, de szerintem nem is volt rá szükség, én Wade karakterét enélkül is megkedveltem.

Forrás: www.halfpress.com 
A könyv amellett, hogy egy zseniális regény, igazi tisztelgés is a 80-as évek popkultúrája előtt. Hemzseg az adott időszakra vonatkozó utalásoktól, az író megemlíti a legjelentősebb írókat, zenéket, filmeket, játékokat a 80-as évekből a Star Warstól a Pac Man-en át egészen a Duran Duranig. Teljesen nosztalgikus hangulatom lett  a Sólyomasszony, a Legenda, a Vissza a jövőbe vagy a Gyalog galopp említésekor. Én, mint a 80-as, 90-es évek gyermeke ezeken nőttem fel, és a mai napig imádom a kor zenéit, filmjeit.
(Csináltam is egy Youtube lejátszási listát a könyvben említett zenékkel, akit érdekel, az katt ide!)
Szerintem ha nem ismerném ezeket, akkor is élveztem volna a könyvet és talán el is kezdtem volna érdeklődni a 80-as évek iránt, annyira ragadós az író lelkesedése és rajongása.

Nagyon örülök, hogy végül bevállaltam ezt a könyvet, kár lett volna kihagyni, igazi élmény volt olvasni. Kockáknak kötelező, de a többiek se ijedjenek meg tőle, én bátran ajánlom mindenkinek.

Értékelésem: 5/5

Kedvenc idézet:
" Onnan tudod, hogy teljesen tönkrevágtad az életedet, hogy az egész világod egy szarkupaccá válik, és az egyetlen személy, aki szóba áll veled, a számítógépes rendszered mesterséges intelligenciája." 325. o.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése