2013. április 21., vasárnap

James Swallow- Deus Ex: Ikarosz-hatás

Fumax kiadó, 2013
310 oldal
Eredeti cím: Deus Ex – Icarus Effect
Fordította: Bayer Antal
ISBN: 9789639861480
Beleolvasó: http://www.fumax.hu/wp-content/uploads/2013/01/deus-ex-ikarosz-hatas-elozetes.
Rendeléshez  tovább a webáruházba

Fülszöveg:
Vajon többé válik-e az ember a korlátlan testmódosításoktól? Megéri lecserélni szerveinket emberfeletti képességeket biztosító bioaugmentációkra?

2027-ben, a káosz és az összeesküvés között őrlődő világban Anna Kelso, a felfüggesztett titkos ügynök és Ben Saxon zsoldos, az SAS volt tisztjének magánnyomozása akaratukon kívül keresztezi a világtörténelem legerősebb és legveszedelmesebb szervezetének útját. Életveszélyes kutatás kezdődik Moszkvától Londonig, Washingtontól Genfig a minden képzeletet felülmúlóan sötét igazság nyomában, amelynek felderítését minden elképzelhető és elképzelhetetlen eszközzel igyekeznek meggátolni a világ valódi urai.
A kultikus Deus Ex videojátékok világában játszódó, önállóan élvezhető regény.

A fülszöveg, a borító és a cyberpunk-sci-fi-akció hármas nagyon felkeltették az érdeklődésemet. Annyira kíváncsi lettem az író által megálmodott világra, hogy még a szintén általa írt játékot is kipróbáltam. Rólam tudni kell, hogy soha nem játszottam ilyen játékokkal, és béna is vagyok hozzájuk. A Deus ex: Human revolution nagyon izgalmasnak ígérkezett, a grafikája gyönyörű, csak sajnos nem élvezhettem túl sokáig, ugyanis az első lövöldözős résznél kipurcantam. Ami miatt viszont örülök, hogy belenéztem a játékba, hogy sokkal jobban rá tudtam hangolódni a könyvre, sokat segített elképzelni a környezetet, az augmentációkkal kiegészült embereket.

A könyv története a Human revolution előzménye, a játék ismerete nélkül is érthető. Két főszereplő szemszögéből ismerhetjük meg a történetet. Anna Kelso,  titkosügynökként dolgozik, profi a szakmájában, testmódosítások terén elég visszafogott, csak a szemei és a tüdeje módosított.
A másik főszereplő, Ben Saxon, igazi katona, aki a jó ügyért harcol, társaiért tűzbe menne és mindig becsületes. Az elején nem sok közös van a két karakterben, azonban a velük történt tragédiák hasonlóvá teszik sorsukat és a kezdetben külön futó szálak összefonódnak. Bővebben nem nagyon írnék a történetről, bármit írnék spoileres lenne, de annyit elárulok, hogy a háttérben futó globális hálózat és  összeesküvés nagyon izgalmas és jól kitalált. Imádom a kiszámíthatatlan történeteket és ez ilyen. 

A könyv hihetetlenül akciódús, egy perc nyugalom nincs, pörögnek az események. Olyan, mint egy jó akciófilm: sok a harcjelenet, és van egy kőkemény összeesküvés és titok a háttérben.Az elején csak kapkodtam a fejem, kicsit nehéz volt követni, mert az író nem bajlódott a lassú felvezetéssel, egyből belecsapott a közepébe. A helyszíneket is folyamatosan váltogatta, ami tovább bonyolította a dolgokat, bár nekem ez a megoldás kifejezetten tetszett, mert a sok térbeli ugrás is az akciófilm-fílinget erősítette.
Persze a kezdeti képzavar kitisztult viszonylag hamar, ahogyan haladtunk a történetben és egyre többet megtudtunk a háttérben munkálkodó erőkről.
A könyvre egyébként inkább az események leírása a  jellemző, a magyarázatok legtöbb esetben elmaradnak, pont mint egy videójátéknál. Belecsöppenünk, folyik az akció, de a háttérről, vagy a testmódosításokról nem sokat tudunk meg. Én mondjuk ezt egy kicsit hiányoltam, de így is megvolt az a bizonyos cyberpunk hangulat.

A testmódosítások, augmentáció témája egyébként érdekes kérdéseket vet fel: meddig ember az ember? Milyen következményei lehetnek az evolúció felgyorsításának a társadalomra?
A könyvben a sok akció miatt a téma boncolgatására nem sok idő marad, de azért az utolsó százpár oldalon elhint az író egy-két izgalmas gondolatot, és néhol egy rövid filozofálgatást is. Itt egy kicsit meg is áll az ember (legalábbis én) és elgondolkodik, hogy valóban hová is vezet ez a sok módosítás, jó ez vagy rossz? Ezek a részek kifejezetten tetszettek, a regénynek az utolsó harmada lett a legerősebb.
"Egy olyan társadalom, amely a saját akarata szerint képes augmentálni önmagát, egy olyan emberiség, amely a technológia alkalmazásával meg tudja haladni a fizikai korlátait...El tudja képzelni, milyen fenyegetést jelent ez azok számára, akik kontrollálni akarnak minket?"
A szereplők szerintem jól ki lettek találva, Anna időnként elég érdekesen reagált dolgokra, de valószínűleg én is kicsit kiakadnék attól, amit át kellett élnie. A bosszúja és a gyász hajtja előre, miközben az élete romokban hever, és néhányan a halálát kívánják. Ez szerintem elég ok a fura viselkedésre.
Ben nekem szimpatikusabb volt, főleg attól a pillanattól kezdve, amikor elgondolkodik végre azon, hogy helyes-e, amit tesz. Ízig-vérig katona, akinek a lelkiismerete nem engedi, hogy igazságtalan és helytelen akciókban vegyen részt. Bár egy darabig sikerül elfojtania, végül mégis a lelkiismeret és a becsület kerekedik felül.
A szereplők között a szerelmi szálat szerencsére nem erőltette az író, szerintem nem is volt rá szükség, anélkül is kerek a történet.
A mellékszereplők is nagyon jól kidolgozottak, a Tirannus csapat tagjai kifejezetten hitelesre sikeredtek. Aminek külön örültem, hogy a két főhős szemszöge mellett időnként más szemével is (például Namíréval) láthattuk a történetet.

A kötet olvastatja magát, izgalmas, és ötletes, lendületes, én szinte láttam magam előtt az eseményeket,  egyedül a világ és a testmódosítások leírását, bővebb ismertetését hiányoltam. A hangulata nálam csillagos ötös, szerettem elmerülni benne. Remélem lesz folytatás, szívesen olvasnám még, ráadásul az író függővéggel fejezte be a történetet.
Szerintem a megfilmesítése sem lenne rossz ötlet, eszméletlen jó akciófilm lenne belőle.
Mindenkinek kötelező, aki a Deus Ex játékért rajong, de azok is bátran fogjanak bele, akik hozzám hasonlóan csak szeretik a jó cyberpunk-akciót sci-fivel megspékelve, és a jól kitalált összeesküvés-elméleteket.

A kötetet köszönöm a Fumax kiadónak.

Értékelésem: 4,5/5


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése