2012. szeptember 3., hétfő

Ally Condie- Matched- Egymáshoz rendelve

Ciceró Könyvstúdió Kft., 2011
344 oldal
Eredeti cím: Matched
Fordította: Balogh Anna

Fülszöveg:
A Globális Felmelegedés után a rendszer összeomlott, és a helyén létrejött a Társadalom, ahol nincs éhezés, nincs betegség, nincs bűnözés. És a hivatalnokok döntenek róla, hogy kit szeretsz, hol dolgozol és mikor halsz meg.

Cassia harmonikusan él ebben a steril világban és meg van győződve róla, hogy ha betartja a szabályokat, hosszú élete, tökéletes munkahelye és társa lesz. Amikor a Párosító Bankett után legjobb barátja jelenik meg számítógépe képernyőjén, Cassia biztosan tudja, hogy ő az igazi… A képernyő azonban hirtelen elsötétül, és egy másik fiú arca villan fel rajta. Cassia nehéz döntés előtt áll. Merre induljon? Xandert kövesse a jól ismert, kitaposott úton, vagy esetleg Ky után eredjen az ismeretlenbe vezető, sötét ösvényen? Tökéletesség és szenvedély között kell választania.

Ally Condie művét 30 nyelvre fordították le, és a Disney Company már megvásárolta a megfilmesítés jogát.

Az írás nyomokban spoilert tartalmazhat!
Sokat vártam ettől a könyvtől, de sajnos csalódtam. A téma hihetetlenül érdekes és ötletes, de úgy érzem, hogy nem sikerült belőle kihozni a maximumot.
Nem lett kidolgozva a könyv rendesen, kiforratlannak tűnik. Adott a "tökéletes világ": nincsenek betegségek, mindenkinek van munkája, sokáig élnek az emberek, stb. Szinte semmit nem tudunk meg arról, hogy ez a világ hogyan, miért és mikor alakult ilyenné, sőt a leírásából is csak információfoszlányokat kapunk. Egyszerűen nem tudtam úgy beleélni magam, nem láttam a lelki szemeim előtt a várost, az embereket stb.
Az sem segített, hogy csak Cassia szemszögéből láthattam mindent, örültem volna, ha más nézőpontokba is betekinthetek. Érdekes, hogy ennél a könyvnél zavart az E/1, pedig amúgy szeretem az első személyben írt könyveket. Izgalmas lett volna Ky vagy Xander véleményét és a világról alkotott képét megismerni.

A szerelmi háromszög egy kicsit szintén félresiklott, a könyv nagy részében Xander nincs is jelen, csak mint egy kevésbé fontos mellékszál, és Cassia szerelme sem tűnt túl hitelesnek és őszintének. Inkább olyan volt, mint egy tipikus tinilány, aki azt se tudja, mit akar, és akkor kezd el érdeklődni igazán Ky után, mikor már "tiltott gyümölcs". Szerencsére megfigyelhető ezen a téren egy kis jellemfejlődés Cassiánál, ahogy a történetben haladunk előre.

Amit még negatívumként említenék, hogy nagyon egyszerű a nyelvezete, főleg a könyv elején nagyon zavaró volt a sok párszavas tőmondat (nem tudom, hogy ez az eredetiben is így volt-e vagy csak a fordító nem brillírozott)

Most jöjjenek a pozitívumok, merthogy azért az is akadt a könyvben! Olvastatja magát, nem éreztem sehol, hogy nagyon ellaposodna a történet. Egy délután alatt ki lehet végezni, ráadásul jó nagy betűkkel nyomtatták a könyvet, normál betűméretnél szerintem elfért volna kb. 250 oldalon.
A téma - annak ellenére, hogy nincs rendesen kidolgozva- érdekes volt és elgondolkodtató. Mennyit érdemes feláldozni a tökéletes világért? Megéri eldobni a szabad döntés jogát egy hosszabb és békésebb életért? Az alternatív jövő, amit az írónő megálmodott, számomra félelmetes és kétségbeejtő volt, soha nem szeretnék egy ilyen világban élni, ahol nem dönthetek szabadon arról, hogy mit akarok enni, kit szeretek, milyen verseket olvasok,mit csinálok szabadidőmben, ráadásul állandóan figyelnek és ellenőriznek.

Volt a könyvben egy-két jó karakter is, például a nagypapa nagyon szimpatikus volt, illetve a két fiút is megkedveltem. Ky nehéz sorsa ellenére nem hódolt be, nem zuhant össze, erős maradt és hű önmagához.
Xandert a kedvessége és a hűsége miatt kedveltem meg. Segített és kitartott a barátai mellett minden körülmények között.

Összességében nem volt rossz, csak nekem ez a színvonal kidolgozottság és nyelv szempontjából kevés volt. Szerintem el fogom olvasni a folytatást is, mert érdekel, hogy hogyan alakul a szereplők élete és reménykedek benne, hogy a következő kötet jobban ki lesz dolgozva és fel lesz építve.

Értékelésem: 3,5 pont az ötből

További kötetek:


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése