2013. május 8., szerda

Rafał Kosik- Félix, Net, Nika és a Láthatatlan Emberek Bandája

Pongrác kiadó, 2011
546 oldal
Fordította: Németh Orsolya
Eredeti cím: Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi
ISBN: 9789638901392
Tovább a kiadó oldalára

Fülszöveg:
A feltalálópalánta Félix, a számítógépzseni Net és a könyvmoly Nika kalandjainak első kötetét tartod a kezedben: egy lehetetlen történet barátságról, kincsekről, kísértetekről, őrült találmányokról, mesterséges intelligenciáról, robotokról, ufókról és – nem utolsósorban – három tinédzser fantasztikus hétköznapjairól. Ez a könyv megmutatja: igenis mi alakítjuk a sorsunkat. Hogy érdekesen élünk-e, mindenekelőtt csakis rajtunk múlik.



Úgy érzem, megmaradtam gyereknek lélekben és szeretem is a gyermek- és ifjúsági irodalmat. Ez a könyv pedig egy igazi gyöngyszem. Eszméletlenül jól szórakoztam olvasás közben, nem gondoltam volna, hogy ennyire magával fog ragadni.

Amikor először nyitottam ki a könyvet, jót mosolyogtam, ugyanis egy nagyon jópofa kis kép fogadott. A belső borítón mindenféle rajz található hozzájuk fűzött magyarázattal, a kiberlégytől egészen az edzést tartó rénszarvasokig. Rögtön el is merültem benne és vagy negyed óráig a belső borítót böngészgettem. Nagyon ötletes és aranyos, el tudom képzelni, gyerekként mennyire imádtam volna.

A történet középpontjában  három barát áll: Félix, a feltaláló, Net, a számítógépzseni és Nika, a furcsa képességekkel megáldott könyvmoly. Most kerültek be a középiskolába és úgy tűnik, vonzzák a bajt vagy egyszerűen csak nyitott szemmel járnak.
"Csak azoknak van érdekes életük, akik kihasználják a kínálkozó lehetőségeket."
Nem telik el sok idő a gyerekek megismerkedésétől, és máris  furcsábbnál furcsább dolgokba keverednek, amiknek látszólag semmi közük nincsen egymáshoz. Szellemmel találkoznak az iskola padlásán, bankrablók után nyomoznak, kincsvadászatra indulnak, és még ufót is látnak az osztálykirándulás alatt. Rengeteg találékonyságra, bátorságra és persze összetartásra van szükségük, hogy a veszélyes és néhol ijesztő helyzeteket meg tudják oldani.

Ami engem igazán megfogott a könyvben, az a határtalan gyermeki fantázia, amit az írónak felnőttként is sikerült megőriznie. Fantasztikus, hogy mennyire ötletes és eredeti dolgokat talált ki. Félix (és az apukája) találmányai például teljesen lenyűgöztek. Imádtam az otthonukat, ahol minden feladatra valami furcsa szerkentyűt alkottak, még gyufagyújtó készülék is van. Soknak nincs túl sok értelme, de az igazi feltalálók nem is azért csinálják, mert értelme van, hanem mert képesek rá.
Az én legnagyobb kedvenceim a botanika tanár furcsa növénykeresztezései voltak. A fejre ültethető Hedera shamponiae, mely akkor fejlődik, ha az ember haja zsíros vagy a lepkével keresztezett repülő lóhere hihetetlen találékonyságról árulkodnak. A könyv végén található írói utószóból ki is derül, hogy Rafał Kosik nem a valóságot akarja bemutatni, ezt a történészekre hagyja, egyszerűen olyan történetet akart írni, amilyet ő is szívesen olvasna.

A könyvben szereplő történetek humorosak, ötletgazdagok és fordulatosak, a fejezetek akár külön-külön is megállnák a helyüket. Amit szintén nagyra értékeltem, hogy a végén meg tudott lepni. A végkifejlet igazi csattanója volt a könyvnek, és külön piros pont jár azért, mert a sok egymástól látszólag független szálat olyan szépen összehozta az író.

A három főszereplő szerintem nagyon jól ki lett találva, nagyon szerethetőek, és igazán megindító, hogy mennyire őszintén, feltétel nélkül bíznak egymásban. Példaértékű, ahogyan kiállnak egymásért még a leglehetetlenebb helyzetekben is. Ma már nem annyira divat az őszinte barátság, de ebben a könyvben a hőseink megmutatják, mennyire jó, ha van az embernek egy, vagy akár több igaz barátja, akikre mindig számíthat.
Igazi kiskamaszok, akik kíváncsiak, szeretik az izgalmakat és elég bátrak is hozzá, hogy megoldják az útjukba kerülő rejtélyeket.
A szereplők kapcsán még egy dolgot említenék meg, ami nekem nagyon bejött: a tanárok nevei. Mindegyik vagy a tantárgyáról vagy valamilyen tulajdonságáról kapta a nevét és én ezeken nagyon jót nevettem.Például  Eftépé a számtech tanár,  Szögmérő pedig a matek. :)

A kiadó lábjegyzetekkel próbálta segíteni az olvasókat, ami szerintem jó ötlet volt, hiszen a könyv lengyel író tollából származik és van egy-két számunkra ismeretlen utalás. Én egy picit tudományosnak éreztem a meghatározásokat, de azért hasznosak voltak.
Egyetlenegy szívfájdalmam van a könyvvel kapcsolatban: szerintem nem elég feltűnő a borító. Nem rossz, csak számomra nem tükrözi azt az elképesztő fantáziát és a kalandokat, amit a könyvben találunk.

A könyvet szívből ajánlom mindenkinek, a célközönség a 10-14 éves korosztály, de a hozzám hasonló örök gyerekek is bátran vegyék kezükbe a kötetet, nem fognak csalódni. A könyv igazán
vicces, fantáziadús, pörgős és nagyon olvasmányos, a könyv szereplői pedig igazi hétköznapi hősök, akikre minden gyerek hasonlítani szeretne. 
Lengyelországban a három barátnak már több kötetnyi történetét adták ki, nálunk ez az első, de a jó hír, hogy március 15-én jön a folytatás, a Félix, Net, Nika és az elméletileg lehetséges katasztrófa.

Rafał Kosik

Rafał Kosik írói felfogása szerint egy könyvnek mindenekelőtt szórakoztatnia kell az olvasót, a mély tartalom csak ezzel együtt jelenhet meg a műben.
Ezt teljes mértékben sikerült megvalósítania ebben a kötetben, én egy percig sem unatkoztam olvasás közben, jó kikapcsolódás volt, bárcsak gyerekként olvashattam volna.

A könyvet köszönöm a Pongrác kiadónak.

Értékelésem: 5/5


Kedvenc gondolat a könyvből:
"Az élet túl rövid ahhoz, hogy egyszerre csak egy dolgot csináljunk." 214. o.
A könyv trailere:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése